Praca w marketingu internetowym ze względu na szybki rozwój internetu, stała się w ostatnich latach bardzo popularna zarówno dla osób młodych, dopiero wchodzących na rynek pracy, jak i zaprawionych marketerów, którzy zjedli zęby na marketingu tradycyjnym. Branża marketingowa ewoluuje i zmienia się z dnia na dzień, więc o ile osoby doświadczone nie powinny mieć problemu z zaklimatyzowaniem się i nauką nowych trendów, oraz kanałów komunikacji, tak zdobycie doświadczenia będąc osobą dopiero wchodzącą na rynek pracy, może wydawać się dość problematyczne. Jak zatem zdobyć doświadczenie, nie mając doświadczenia? Jakie umiejętności potrzebne są w tej branży, i na czym dokładnie polega praca w marketingu internetowym? Szczegóły znajdziecie poniżej.

Na czym polega praca w marketingu internetowym?

Digital Marketing to najprężniej rozwijająca się odnoga marketingu. Skupia się on głównie na stronach WWW, oraz kanałach social mediów. Głównym jego założeniem i celem, co chyba nikogo nie powinno zaskoczyć – jest pozyskanie klientów, oraz budowanie dobrego wizerunku marki. Dzięki zwiększeniu widoczności firmy w sieci, możemy wpłynąć na wyniki sprzedażowe, oraz wzrost świadomości konsumenckiej.

Jakie cechy potrzebne są do pracy w marketingu internetowym?

Pierwszą cechą, którą powinien posiadać specjalista ds. marketingu, jest kreatywność. Poprzez wszechobecne „bombardowanie” nie koniecznie potrzebnymi i wartościowymi dla nas informacjami, potrafimy zachować swoje skupienie coraz krócej. Czasy rozbudowanych i długich reklam minęły już bezpowrotnie, a stworzenie krótkiego i przyciągającego uwagę odbiorcy formatu, wymaga nie lada kreatywności oraz pomysłowości.

Kolejną pożądaną cechą w branży marketingowej jest umiejętność szybkiego przyswajania wiedzy i dostosowywania się do zmian, oraz aktualnie panujących trendów. To co zadziała na wyobraźnie i zaangażowanie odbiorcy dzisiaj, za miesiąc prawdopodobnie będzie już passée i przyniesie marce więcej strat, niż zysków.

Oprócz kreatywności, niezwykle ważna jest również umiejętność analitycznego myślenia. Pozwala ona na obiektywne ocenianie efektów poszczególnych kampanii, a dzięki temu ich optymalizację, oraz wybór tych działań, dzięki którym marka może osiągnąć najefektywniejsze wyniki sprzedażowe.

Ze względu na specyfikę pracy marketera internetowego, równie ważna będzie również umiejętność pracy w grupie, oraz umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów.

Czy potrzebne mi jest wykształcenie kierunkowe?

Studia wyższe na kierunku marketingowym, lub pokrewnym mogą pomóc w znalezieniu dobrej pracy, ale przeważnie nie są wymagane przez pracodawców. Co więcej, cała branża marketingowa opiera się głównie o doświadczenie i umiejętności. Nie zaszkodzi również dobrze zbudowane portfolio. Wielu specjalistów i pracowników agencji marketingowych rozpoczynało swoje kariery zawodowe bez wykształcenia. Jeśli jesteś więc samoukiem i potrafisz szybko przyswajać wiedzę – to może być branża dla Ciebie!

Jak zacząć?

Najlepiej zacząć od zwiększenia swojej wiedzy i umiejętności praktycznych. Tak jak wspominaliśmy wyżej, kariera marketingowca nie wymaga od nas wykształcenia kierunkowego, a stawia na praktykę. Prowadzisz bloga kulinarnego, a może Instagram o tematyce alpinistycznej? To świetny punkt w Twoim CV, na który z pewnością zwróci uwagę każdy pracodawca. Dobrym posunięciem będzie również rozpoczęcie pracy na niewymagającym stanowisku jak np. stażysta, praktykant, lub pomoc w agencji marketingowej. Jest to najlepsza możliwa droga, ponieważ daje nam opcję poznania branży od zaplecza, oraz naukę przydatnych umiejętności, od znacznie bardziej doświadczonych osób. 

Drugim dobrym sposobem na zdobycie doświadczenia, a dzięki temu lepszej pracy, są książki, kursy i szkolenia, a także często niedoceniane, nieskończone źródło darmowej wiedzy – kanały tematyczne na portalu YouTube.

Jeśli więc posiadasz odpowiednie predyspozycje, jesteś głodny wiedzy, a do tego internet jest Twoją pasją – drzwi do pracy w Digital Marketingu stoją otworem!