Wsp贸艂czesne social media rozwijaj膮 si臋 niesamowicie szybko i dynamicznie. Z tego powodu ci膮gle poszukiwana jest nowa forma promocji, kt贸ra pozwoli uzyska膰 jeszcze wi臋cej korzy艣ci i przychod贸w. Jednym ze sposob贸w skutecznego marketingu jest w艂a艣nie influencer marketing, kt贸ry w ostatnich latach zdoby艂 ogromn膮 popularno艣膰 i jest jednym z najszybciej rozwijaj膮cych si臋 kana艂贸w marketingu digitalowego.

Ale po kolei鈥 Co to jest influencer marketing?

S膮 to wszelkie dzia艂ania opieraj膮ce si臋 na wsp贸艂pracy firmy z influencerem, czyli osob膮, kt贸ra posiada spor膮 si艂臋 oddzia艂ywania na opinie, decyzj臋 czy pogl膮dy obserwuj膮cych w social mediach. Im osoba ma wi臋cej obserwuj膮cych, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e reklama danej marki dotrze do wi臋kszej ilo艣ci os贸b. A w艂a艣nie o to nam chodzi – o uzyskiwanie lepszych zasi臋g贸w i nowych lead贸w. Sam influencer jest po艣rednikiem mi臋dzy mark膮 a spo艂eczno艣ci膮. W tym przypadku dzia艂ania marketingowe podejmowane s膮 przez r贸偶ne kana艂y spo艂eczno艣ciowe, blogi i serwisy. Sam influencer ma za zadanie zaprezentowanie us艂ugi/produktu swoim obserwuj膮cym i wydanie zach臋caj膮cej opinii na ten temat. Marki bazuj膮 na popularno艣ci danej osoby, ale tak偶e na jego wiarygodno艣ci. Ca艂y proces polega na wykorzystaniu pewnego rodzaju wi臋zi i zaufania, kt贸rym odbiorcy darz膮 swoich ulubionych tw贸rc贸w. Mo偶na stwierdzi膰, 偶e influencer marketing jest odpowiedzi膮 na potrzeb臋 otrzymywania rekomendacji ze strony wiarygodnych os贸b, kt贸re obserwujemy.

Wsp贸艂praca z influencerami 

Je偶eli podejmiemy odpowiednie i przemy艣lane kroki to mo偶e by膰 ona niesamowicie owocna. Przede wszystkim na pocz膮tku trzeba ustali膰 cele wsp贸艂pracy mi臋dzy mark膮 a dan膮 osob膮. Pr贸cz tego nale偶y zastanowi膰 si臋 nad dzia艂aniami, kt贸re poprowadz膮 do celu. Wa偶ny jest odpowiedni dob贸r medi贸w oraz narz臋dzi. Kolejnym krokiem jest ustalenie grupy odbiorc贸w. Na tej podstawie mo偶na wybra膰 skuteczny, efektywny i dopasowany do grupy odbiorc贸w spos贸b komunikacji. O czym nale偶y pami臋ta膰 – nie mo偶na wsp贸艂prac wybiera膰 przypadkowo, najpierw trzeba przeprowadzi膰 odpowiedni research i dowiedzie膰 si臋, czy dana osoba jest rzetelna i wiarygodna. Tak samo dob贸r kana艂u komunikacji nie mo偶e by膰 spontaniczny. Wszystko zale偶y od wcze艣niej za艂o偶onych cel贸w oraz od grupy odbiorczej do kt贸rej chcemy dotrze膰. Podczas takiej wsp贸艂pracy nic nie mo偶e dzia膰 si臋 przypadkowo, poniewa偶 skutkowa艂oby to brakiem uzyskania zamierzonych rezultat贸w.

Korzy艣ci p艂yn膮ce z influencer marketingu

Ten rodzaj marketingu daje naprawd臋 bardzo du偶e mo偶liwo艣ci i szanse rozwoju. Je偶eli wsp贸艂praca mi臋dzy mark膮 a influencerem uk艂ada si臋 pomy艣lnie i jest przemy艣lana, to

鈽 Przede wszystkim zwi臋kszy to zasi臋g bardziej ni偶 tradycyjne media.

鈽 Co wi臋cej, ta forma w por贸wnaniu z innymi wi膮偶e si臋 z ni偶szymi kosztami dzia艂ania.

鈽 Influencerzy s膮 postrzegani jako bardziej dost臋pni i zmniejszaj膮 dystans mi臋dzy firm膮 a odbiorcami, s膮 dla konsument贸w jak znajomi.

鈽 Dzi臋ki doborowi odpowiedniego influencera mo偶na kierowa膰 ofert臋 do konkretnej grupy docelowej, co wp艂ynie na przysz艂e zyski.

鈽 Efekty wsp贸艂pracy s膮 艂atwo mierzalne pod wzgl臋dem wska藕nika zaanga偶owania np. u偶ywaj膮c kod贸w rabatowych. 

Pami臋tajmy jednak, 偶e influencerzy zazwyczaj nie s膮 ekspertami od polecanych produkt贸w/us艂ug. Trzeba zwraca膰 uwag臋 na spos贸b reklamowania rzeczy, by nie straci膰 kontroli nad sytuacj膮. Nie powinno si臋 te偶 wybiera膰 ludzi, kt贸rzy maj膮 podobn膮 grup臋 obserwuj膮cych, by nie dopu艣ci膰 do sytuacji, 偶e posty sponsorowane z danym produktem b臋d膮 pojawia膰 si臋 za cz臋sto jednej osobie, przez co strac膮 wiarygodno艣膰.

No ale sk膮d wspomniany wcze艣niej fenomen? 

呕yjemy w czasach, gdzie m臋czy nas nadmiar reklam i promocji. Spo艂ecze艅stwo nie ufa ju偶 tak 艂atwo reklamodawcom. Ale鈥.ka偶de z nas potrzebuje porady, rekomendacji, co jest dobre a co nie. Obserwujemy ludzi w social mediach, bo s膮 dla nas motywacj膮, lubimy ich s艂ucha膰, ogl膮da膰 zdj臋cia, patrze膰 na ich 偶ycie. Chcemy by膰 jak oni. I st膮d ten fenomen influencer marketingu – chcemy by膰 jak nasi idole, wierzymy w ich s艂owa, s膮 dla nas wiarygodni. Dlatego te偶 kupujemy to co nam polecaj膮, bardzo cz臋sto dostaj膮c jeszcze w prezencie rabat! No jak tu nie kupi膰 – pomy艣la艂o 70% u偶ytkownik贸w social medi贸w. St膮d fenomen tego rodzaju marketingu, kt贸ry rozwin膮艂 si臋 tak szybko i dynamicznie zmieniaj膮c ca艂kowicie wymiar sprzeda偶y i konsumpcji.