W poniższym artykule opisałam wszystkie aktualnie dostępne formy kampanii, które możemy
włączyć posiadając konto Google Ads. By założyć w pełni funkcjonale konto reklamowe
należy zarejestrować się na stronie https://www.ads.google.com oraz podać i potwierdzić dane
rozliczeniowe oraz informacje o firmie. Google może też wymagać zweryfikowania tożsamości
reklamodawcy. Na koncie wyświetli się wtedy czerwony komunikat do kiedy mamy na to czas
oraz jakie informacje są wymagane.

  1. Tworzenia konta
    Po utworzeniu konta pierwsze co sugeruje nam ten system reklamowy, to wybranie celu
    reklamy. W tym miejscu przeklikanie się przez główny interfejs spowoduje, że utworzymy
    kampanię typu inteligentnego. Każdy specjalista natomiast od razu kliknie małe niebieskie
    hiperłącze na dole strony. Przycisk „Przełącz na tryb eksperta” to nic innego, niż po prostu
    przejście na konto bez tworzenia kampanii. Można wtedy zacząć pracę i mieć dostęp do
    wszystkich typów kampanii, bez przymusu tworzenia kampanii inteligentnej.

  1. Typy kampanii dostępne w Google Ads
    Aktualnie do wyboru mamy 9 typów kampanii. Przy ich tworzeniu wyświetlą nam się
    kafelki z krótkim opisem, gdzie będą wyświetlać się reklamy z kampanii. Dostępne typy
    kampanii to: kampania w sieci wyszukiwania, kampania Performance Max, kampania w
    sieci reklamowej, kampania wideo, kampania promująca aplikację, kampania typu
    inteligentnego, kampania Discovery, kampania produktowa oraz lokalna.

  1. Kampania w sieci wyszukiwania
    Można powiedzieć, że ten typ kampanii jest najbardziej znany z racji tego, że właśnie w
    tym miejscu możemy skonfigurować reklamy, które będą wyświetlały się w wyszukiwarce
    Google. Skuteczność reklam w sieci wyszukiwania wynika z tego, że mamy możliwość
    dotarcia z reklamą tekstową do potencjalnego klienta, który może być już zdecydowany na
    zakup czy też skorzystanie z usługi. Odpowiedni wybór słów kluczowych, które sprzedają
    może naprawdę szybko przynieść korzyści dla firmy. Dobrze skonfigurowana reklama
    tekstowa wraz z konkurencyjnymi stawkami za kliknięcie pozwoli na znalezienie się na
    samej górze wyników wyszukiwania od razu po zaakceptowaniu kampanii. Jest to najlepsza
    Wybór typów kampanii w systemie Google Ads
    alternatywa do pozycjonowania strony, które może trwać długie miesiące i kosztować
    więcej.
    By utworzyć kampanię w sieci wyszukiwania potrzebujemy:
    1) do 15 nagłówków długości do 30 znaków,
    2) do 4 tekstów reklamowych długości do 90 znaków,
    3) strony internetowej do której będzie kierować reklama.
    Ustawienia kampanii – lokalizacji, budżetu, stawek za słowa kluczowe, rozszerzeń
    reklamy, urządzeń, odbiorców czy też harmonogramu wyświetlania reklam, nie są niczym
    ograniczane i mamy nad tym wszystkim pełną kontrolę.
  2. Kampania Performance Max
    W kampanii o tej atrakcyjnej nazwie wybieramy na początku główny cel konwersji, który jest
    dla nas wartościowy i który mamy skonfigurowany na koncie. By uruchomić kampanie
    Performance Max potrzebujemy wgrać poniższe zasoby o jak najwyższej jakości:
    1) do 20 obrazów (poziome, kwadratowe i opcjonalnie pionowe,
    2) do 5 logo (kwadratowe i opcjonalnie poziome),
    3) do 5 wideo – jako pliki lub URL do filmu na Youtube (jeżeli ich nie wgramy, system
    utworzy automatycznie proste filmy z odstępnych zasobów),
    4) maksymalnie 5 nagłówków do 30 znaków,
    5) maksymalnie 5 Długich Nagłówków do 90 znaków,
    6) jeden krótki opis do 60 znaków,
    7) do 4 tekstów reklamy do 90 znaków.
    Wybieramy też treść CTA, czyli wezwania do działania, które będzie elementem reklamy
    („Pobierz”, Kup teraz”, „Zarezerwuj” itp.) oraz konfigurujemy tzw. sygnał dotyczący
    odbiorców.
    Tak, jest to dość dużo zasobów reklamowych. Jednakże takie wymagania pozwalają na
    włączenie kampanii, która może okazać się naprawdę skuteczna. A to dzięki temu, że Google
    idzie tu na całość – nasze reklamy wyświetlać się będą dosłownie wszędzie. Oznacza to dotarcie
    do użytkowników w sieci wyszukiwania i sieci reklamowej, na YouTube, na Gmail’u, w
    mapach Google oraz na kartach Discovery. Mnóstwo wyświetleń plus algorytmy i technologia
    automatyzacji od Google… To działa. Ale należy uzbroić się w cierpliwość (kampania musi
    działać przez parę tygodni na odpowiednim budżecie, by algorytm mógł się uczyć) oraz dobrą
    konfigurację konwersji.
    Ten typ kampanii stanowi doskonałe uzupełnienie kampanii w sieci wyszukiwania, jednakże
    nasza kontrola nad kampanią jest ograniczona. Nie mamy wpływu między innymi na to, jak
    wyglądają reklamy i gdzie się wyświetlają. Nie możemy też ustalać kosztów kliknięcia, i
    sprawdzać na jakie hasła wyświetlają się reklamy. Najważniejsze będą dla nas wysokiej jakości
    zasoby reklamowe i konwersje.
  3. Kampania w sieci reklamowej
    Najpopularniejszy kanał remarketingowy. To właśnie w tym miejscu tworzymy reklamy
    graficzne, które będą podążały za naszym potencjalnym klientem w sieci partnerów Google.
    Mnóstwo wyświetleń, które przy odpowiednim kierowaniu reklam pozwolą na dotarcie np. do
    osób, które weszły na naszą stronę, ale nie dokonały konwersji. Ta kampania posiada też
    możliwość kierowania na użytkowników, którzy weszli na konkretne strony internetowe (np.
    witryny konkurencji!) lub wyszukują określonych haseł w wyszukiwarce.
    Mamy dwie możliwości: utworzenie kampanii elastycznej lub wgranie grafik o odpowiednim
    rozmiarze. Do reklamy elastycznej potrzebujemy:
    1) do 15 obrazów w dwóch formatach: poziomych (w proporcjach 1:1) oraz kwadratowych
    (1,91:1),
    2) do 5 logo kwadratowych (1:1) lub poziomych (4:1),
    3) opcjonalnie – plik wideo do długości 30 sekund,
    4) do 5 nagłówków do 30 znaków,
    5) długi nagłówek do 90 znaków,
    6) do 5 tekstów reklamy do 90 znaków.
    Reklama elastyczna dopasuje się do powierzchni reklamowej. Przykładowo z użyciem grafiki
    i tekstów wygenerujemy taką reklamę elastyczną:

Obraz zawierający tekst

Opis wygenerowany automatycznie

Natomiast jeżeli chcemy, by reklama składała się tylko z grafiki należy przesłać wysokiej jakości reklamy displayowe. To gdzie będą się wyświetlały, zależeć będzie od ich formatu. Możemy więc sami decydować o tym, jak będzie kreacja wyglądała.

Obraz zawierający stół

Opis wygenerowany automatycznie

Prócz banerów Google pozwala przesyłać pliki w formacie HTML5. Można wgrać w tym
formacie naprawdę atrakcyjne i interaktywne reklamy, jednakże konto musi istnieć co najmniej
90 dni, a wydatki na reklamy muszą sięgać co najmniej 40 tysięcy złotych. Opcja tylko dla
wybranych i przestrzegających zasad reklamowych w 100%

  1. Kampania wideo
    Tego typu kampanii nie sposób nie dostrzec używając YouTube. Większość z nich pewnie
    kojarzycie… i już klikacie „Pomiń reklamę”. Reklamy wideo wyświetlają się też w sieci
    partnerów wideo Google. By włączyć kampanię wideo potrzebujemy film, który jest na
    YouTube. Nie musi być na naszym koncie, wystarczy wpisać URL filmu i już możemy
    traktować go jako reklamę. Stworzyć możemy poniższe formaty kampanii:
    1) możliwe do pominięcia po 5 sekundach,
    2) niemożliwe do pominięcia filmy do 15 sekund,
    3) bumpery reklamowe do 6 sekund, których nie można pominąć,
    4) reklamy In-Feed, czyli miniatura filmu wśród proponowanych filmów pod tym
    aktualnie przez nas oglądanym,
    5) reklamy Out-Stream dostępne tylko na urządzeniach mobilnych, wyświetlają się poza
    YouTube rozszerzając zasięg kampanii.
  2. Kampania promująca aplikację
    Chcesz dotrzeć ze swoja aplikacją do większej liczby potencjalnych klientów? Google Ads
    pozwoli na promocję w swojej sieci. Dostępne są 3 podtypy kampanii różniące się celami.
    Możemy:
    1) zachęcić do pobrania aplikacji,
    2) zachęcić osoby, które już mają aplikację do podjęcia działań w niej
    3) oraz zachęcić do rejestracji w aplikacji, przed jej premierą (tylko dla użytkowników
    Androida).
    By włączyć ten typ kampanii potrzebujemy:
    1) aplikacji na Androida lub iOS,
    2) do 5 nagłówków do 30 znaków,
    3) do 5 tekstów reklamy do 90 znaków,
    4) opcjonalnie: do 20 obrazów i 20 wideo oraz do 20 plików HTML5.
    Google Ads z powyższych zasobów sam utworzy reklamy w różnych formatach.
  3. Kampania Inteligentna
    W tego typu kampanii na początku wskazujemy adres strony internetowej, na który chcemy
    kierować reklamy oraz główny cel np. generowanie połączeń telefonicznych, wizyt w sklepie
    lub podjęcie jakiegoś działania na stronie. W następnym kroku uzupełniamy:
    1) trzy nagłówki do 30 znaków
    2) oraz dwa teksty reklamowe do 90 znaków.
    Ostatnim krokiem jest wybór tzw. grup tematycznych słów kluczowych oraz lokalizacji
    wyświetlania reklam. System sam proponuje nam wysokość budżetu – można też wpisać
    własny. Na sam koniec potwierdzamy wszystkie informacje i już mamy reklamę, która
    wyświetlać się będzie w wyszukiwarce, mapach, YouTube, Gmailu i witrynach partnerskich
    Google. Algorytmy same będą ustalały stawki za kliknięcie, a Ty masz wpływ na grupy słów
    kluczowych oraz wykluczające grupy słów kluczowych.
  4. Kampania Discovery
    Format Discovery Ads powinien opierać się o jeden określony cel konwersji. Powstał na bazie
    usługi Google Feed, gdzie użytkownik mógł śledzić newsy o różnej tematyce. Aktualnie
    informacje te są bardziej spersonalizowane. Jeżeli korzystasz z aplikacji mobilnej Google, to
    wiesz o co chodzi. Przypomina to feed na Facebooku, który dopasowuje się do Twoich
    zainteresowań.
    Do wyboru mamy kampanię statyczną oraz karuzelową. Kampania statyczna opiera się na
    formacie reklam elastycznych, natomiast do karuzeli potrzebujemy:
    1) adres URL na który ma kierować reklama,
    2) jeden nagłówek do 40 znaków,
    3) jeden tekst reklamy do 90 znaków,
    4) kwadratowe grafiki – co najmniej jedno logo i dwie karty, a dla każdej karty
    indywidualny nagłówek.
    Discovery Ads stawia na zasięg i rozpoznawalność. Warto wypróbować, gdy szukasz nowych
    opcji promocji.
  5. Kampania produktowa
    Aktualnie Google sugeruje, by zamiast kampanii produktowej wgrać plik produktowy do
    kampanii Performance Max. Możemy jednak wciąż korzystać ze standardowej kampanii
    produktowej. W tym celu potrzeba nam jednej najważniejszej rzeczy – konta w Google
    Merchant Centre, na którym posiadamy wgrany plik produktowy. Must have dla biznesów ecommerce, którym zależy na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google.

11. Kampania typu lokalnego

Ostatnia aktualnie dostępna forma reklamy w Google Ads to kampania lokalna. W tym przypadku Google też sugeruje zastąpienie jej kampanią Performance Max. Kampania lokalna bazuje na wizytówce Google. Generuje ona konwersje w postaci: kliknięcia prowadzące do połączenia, wyznaczenia trasy dojazdu oraz wizyty w sklepie stacjonarnym. By ją włączyć potrzebujemy:

  1. do 5 nagłówków do 30 znaków,
  2. do 5 tekstów reklamy do 90 znaków,
  3. do 5 wezwań do działania do 11 znaków,
  4. co najmniej jeden obraz i jedno logo
  5. oraz co najmniej jeden plik wideo. Może być to URL do filmu z YouTube.

Te reklamy także są generowane przez system. Wyświetlają się w sieci reklamowej, wyszukiwarce, na YouTube, w Gmailu i, przede wszystkim w mapach Google.

Kampanie te generują dużą ilość konwersji, jednak są krytykowane przez specjalistów. Głownie przez bardzo mocno ograniczone możliwości konfiguracji oraz analizy wyników. W tym temacie polecam artykuł Marcina Wsoła o wiele mówiącym tytule „Kampanie lokalne – sprawdź, ile budżetu marnujesz” w którym omówione jest case study oraz opisane, jak ciężko dotrzeć do pewnych informacji, nawet poprzez raporty niestandardowe.

To już wszystkie typy kampanii, które oferuje nam na ten moment system Google Ads. Jak widać ich typy są stale dopracowywane. Jedne znikają, drugie zostają pochłonięte przez te inne, a sam system reklamowy jest poddawany ciągłym testom i zmianom, zarówno w obszarze typów kampanii, jak i całego interfejsu. 

Każdy typ kampanii wymaga bowiem konkretnych zasobów, których stworzenie wymaga pracy i współpracy zarówno grafików, jak i copywriterów oraz często pomocy webmastera. Mam nadzieję, że artykuł pomoże w planowaniu pracy w agencjach marketingowych i liczę na to, że okaże się przydatny podczas współpracy pomiędzy specjalistami Google Ads, a resztą osób działających w firmie.