„Emocjonalny kapitalizm”, „rynek doznań” – pojęcia te na dobre wniknęły do teorii zarządzania i marketingu. W dzisiejszym kapitalistycznym świecie, dominuje orientacja na nabywanie coraz to nowych produktów. Życie w konsumpcyjnym społeczeństwie polega na ciągłym spożywaniu, użytkowaniu, pozbywaniu się, aby następnego dnia rozpocząć wszystko od początku. Dzisiejszy rynek, przepełniony jest produktami, posiadającymi mnóstwo zamienników. Dlatego, aby stać się bardziej konkurencyjnym na rynku, nie wystarczy oferować konsumentom zwykłych produktów. Główną rolę, będą pełnić tu doznania i emocje. Lepsze dopasowanie i autentyczność oferowanych towarów i usług, przekłada się z kolei na to, że klienci chcą za nie więcej zapłacić. Komercjalizacja ludzkich uczuć stała się już czymś powszechnym, a w naszej kulturze zaczęto przywiązywać dużą wagę do naturalnych, spontanicznych gestów. Emocje stały się towarem, który korporacje zaczęły wykorzystywać w swoich kampaniach reklamowych.

Dla firm, takie święta jak Dzień Matki, stwarzają doskonałe okazje, aby wykorzystać emocjonalny przekaz.

Poniżej, kilka ciekawszych kampanii z ostatnich lat:

Transpłciowy mężczyzna w kampanii Calvina Kleina

Zacznijmy od kampanii, która wzbudza ostatnio dosyć skrajne emocje. Z okazji zbliżającego się Dnia Matki, marka wstawiła serię zdjęć kobiet z dziećmi. Na jednej z fotografii widzimy Roberto Bete’a, transpłciowego mężczyznę, który spodziewa się dziecka. Pozuje wraz ze swoją partnerką, która również przeszła korektę płci – urodziła się jako mężczyzna. Zdjęcie podpisano: „Dziś, wspierając kobiety i matki na całym świecie, zwracamy uwagę na realia nowych rodzin”. Marka, oprócz podjęcia tematu LGBT+, podkreśla w swojej kampanii tematykę różnorodności, a nawołujące do bojkotu wpisy postanowili usuwać, komentując: „tolerujemy wszystko oprócz nietolerancji”

Mama miała rację – Nivea

Marka w swoim trzyminutowym spocie przypominała, że matki przez całe życie troszczą się o dobro swoich dzieci i radzi, aby nie tylko z mamą porozmawiać, ale również „powiedzieć, w czym miała rację”. W ramach kampanii, Nivea zapraszała też do opowiadania własnych historii i próbowała angażować społeczność na YouTube, Facebooku, Twitterze i Instagramie.

Lidl rozmawia z matkami o macierzyńskie

W spocie wzięło udział kilka matek, które podzieliły się swoimi autentycznymi historiami, przedstawiając zarówno te piękne jak i ciężkie chwile macierzyństwa i udzielają rad świeżo upieczonym mamom: zadbaj o siebie, bądź dla siebie wystarczającą, a nie perfekcyjną, pozwól sobie na popełnianie błędów.

Procter & Gamble we wzruszającym spocie

Kampania wystartowała podczas letnich Igrzysk Olimpijskich w 2012 roku i ukazywała różne matki wychowujące swoje dzieci na przyszłych sportowców. Spot kończy się słowami „The hardest job in the world is the best job in the world. Thank you, Mom”.

Kampania pozwoliła nawiązać emocjonalny kontakt z odbiorcami i przedstawiła się jako firma wspierająca i empatyczna dla matek.

Dwa lata później marka zdecydowała się na kampanię „Strong” o podobnym wydźwięku. Tak samo jak ta sprzed dwóch lat, przedstawia wspierające matki, które pomagają swoim dzieciom przetrwać trudności na drodze do osiągnięcia sukcesów olimpijskich. Na zakończenie czytamy: „It takes someone strong to make someone strong. Thank you, mom”.

Google w kampanii #HeyMom, thank you!

W kampanii Google widzimy, jak wiele dzieci w różnym wieku zwraca się do swoich mam o pomoc czy radę. Poczucie, że można liczyć na radę matki, stanowi analogię do tego, jak my zwracamy się do Google, gdy mamy pytanie.

Every mom – Tesco

Brytyjska sieć sklepów spożywczych pokazała prawdziwe historie różnych „mam” – macoch, matek zastępczych, biologicznych czy adopcyjnych, ukazując tym samym, że pojęcie macierzyństwa może mieć różne oblicza i Dzień Matki jest dobrą okazją, aby żadna nie została pominięta.

Real Love by Victoria’s Secret
Kultowa marka wypuściła krótki filmik, w którym kilka znanych modelek, w tym Brooke Shields, Chanel Iman i Abby Champion, rozmawia o macierzyństwie ze swoimi matkami, babciami i dziećmi. Tak, jest to trochę tandetne, ale to nic nie szkodzi – jest to również dość przekonujące, a gwiazdorska jakość występujących w nim celebrytek wywołuje wystarczającą ciekawość, by chcieć obejrzeć go do końca  Fakt, że wszystkie mają na sobie bieliznę nocną i nocne ubrania marki, stanowi dodatkowy smaczek.

Mamo, kiedy będzie obiad? McDonald’s Polska

Kilka lat temu znana sieć fastfoodowa, w żartobliwym wpisie zachęcała, aby dzieci dały swoim matkom spokój z okazji ich święta i po prostu – zabrały je na hamburgera 🙂

Dzień Matki to dla firm dobra okazja do działań komunikacyjnych i realizowania kreatywnych kampanii. Widać to doskonale na podstawie branży beauty, która w maju intensyfikuje swoje działania reklamowe. Bez względu na to, czy prezenty kupujecie pod wpływem reklam czy nie – pamiętajcie o swoich mamach w tym wyjątkowym dniu 🙂